Stichting Creator

Stichting Creator is een instelling die zich inzet voor het stimuleren van culturele verrassingen. Deze ideële stichting werkt zonder winstoogmerk, is van openbaar nut en van artistieke en culturele aard. Het biedt kunstenaars, publiek en investeerders de mogelijkheid elkaar te vinden en samen te genieten van Kunst en Koffie. Verder stimuleert de stichting het ‘upgraden’ van cultureel erfgoed en verloren beschouwde ruimtes die door grote groeps-exposities weer in de schijnwerpers komen te staan.

Wij, Erik Sok en Ellen van Putten, zijn te vinden in het atelier van Werkplaats12. Daar ontstaan ideeën en maken wij kunst. Daar vinden onze workshops plaats en verzorgen wij exposities, zowel van onszelf als gastkunstenaars. De galerie bevindt zich op de tweede verdieping van Werkplaats12.

Stichting Creator bestaat uit de volgende gidsen: Erik Sok (art director en conceptueel kunstenaar), Ellen van Putten (beeldend kunstenaar en docent) en Kjeld de Ruyter (grafisch vormgever en eigenaar Puntspatie/Plantage Etalage).

In een samenleving waarin de nadruk ligt op economie, concurrentie en materiële zaken, is het nodig om culturele verrassingen te ontwikkelen. Deze verrassingen verbinden, troosten, ontspannen, inspireren en stemmen tot nadenken, hierdoor zijn ze een essentieel element voor elke samenleving. De globalisering zorgt voor grenzeloze mogelijkheden, maar maakt de mensheid tot eenheidsworst. Afwijkend gedrag wordt als bedreigend ervaren, wat individuele ontplooiing en artistieke ideeën niet ten goede komt. Veel kunstenaarsinitiatieven vinden al hun weg in de samenleving via allerlei subsidiepotjes, maar een grote hoeveelheid verrassende ideeën ziet geen levenslicht omdat zij niet aan bepaalde eisen kunnen voldoen en buiten de boot vallen. Niet de juiste opleiding en de juiste connecties, of gebrek aan ervaring bij het lanceren van een idee, dit kan allemaal meespelen bij het niet tot stand komen van een geweldige kunstzinnige ervaring.