ArtArk

ArtArk – Project varend atelier

Kunst is een algemeen goed en moet zoveel mogelijk onder de mensen centraal gezet worden. Vaak zijn bijzondere projecten alleen in de grote steden te zien. Met het varend atelier komen we door heel waterrijk Nederland met haar vele dorpen aan de rivieren. Het is de bedoeling dat het atelier ongeveer een maand in zo’n dorp is en dan naar het volgende dorp zal reizen. Een project van Stichting Creator.

Wat gebeurt er op de ArtArk

In de doelstelling ‘drempel verlagend’ te zijn, wordt een plaatselijke kunstenaar gevraagd in de Ark te exposeren. Juist omdat men de dorpsgenoot al kent, geeft dit meer vertrouwen in het nieuwe, vreemde van een ArtArk. Verder is er een ruimte ingericht waar informatie te halen is van en over kunstonderwijs / kunstgeschiedenis en andere rijke bronnen aan beeld informatie en literatuur over diverse kunstenaars, kunstrichtingen en kunstkritische beschouwingen.
Voor projecten met scholen zijn een uitgewerkt plan en lesbrieven beschikbaar.

Afstudeer kunstprojecten van de filmacademie zullen ook heel goed passen in dit concept en kunnen geprojecteerd worden op flatscreen. Eventuele workshops en of lezingen hebben de aandacht.
Muziek en theater hebben al een breed publiek en zal pas dan interessant zijn als het experimenteel is. Ook in deze zin kunnen we spreken van drempelverlagend, omdat het publiek aan de hand wordt meegenomen in deze nieuwe wereld.

Op het moment dat de ArtArk vertrekt zal de wisseling van de kunstenaar ook plaatsvinden. De plaatselijke kunstenaar zal in die tijd ook atelierhouder/workshopleider moeten zijn en de zaken waarnemen. Uiteraard zal daar een percentage van de verkochte kunst tegenoverstaan. De rest van de % zullen in het onderhoud, de verzekeringen, opslag en liggelden gaan zitten, hoewel we zoveel mogelijk met subsidies willen werken. Eventuele winst komt ten goede aan dit project waardoor lezingen en gerenommeerde kunstenaars kunnen worden uitgenodigd.

Het atelier

Het varend atelier is een drijvend object, dat speciaal voor dit doel gebouwd is, het is een betonnen bak van 5×25 meter, met een opbouw van masoniet van 2,50 stahoogte en een vlak stalen dak, met onderbrekingen van lichtdoorlatend materiaal (proefmodel is draadglas). Met de outdoor motor is het atelier zelfvarend en voor ‘moeilijke’ stukken is een sleepboot denkbaar. Het project is in ontwikkeling, proefmodel in de Amstel is inmiddels verkocht.

Tentoonstellingen

ArtArk heeft een min of meer vaste tentoonstelling, 25% en een wissel tentoonstelling 25% en een workshop plek (koffie, toilet) 25%. En 25% ruimte voor een kunstenaar ter plekke.

ArtArk is een initiatief van Stichting Creator © 2007

ArtArk