De stichting

Stichting Creator is een instelling die zich inzet voor het stimuleren van culturele verrassingen. Deze ideële stichting werkt zonder winstoogmerk, is van openbaar nut, van artistieke en culturele aard. Dit kunnen allerlei soorten culturele ideeën zijn, op alle culturele terreinen. Het biedt kunstenaars, publiek en investeerders de mogelijkheid elkaar te vinden en samen te genieten van deze verrassingen. De stichting helpt bij de ontwikkeling, de financiering en de organisatie van de ideeën. Verder stimuleert de stichting het ‘upgraden’ van cultureel erfgoed en verloren beschouwde ruimtes die door deze verrassingen weer in de schijnwerpers komen te staan.

In een samenleving waarin de nadruk ligt op economie, concurrentie en materiële zaken, is het nodig om culturele verrassingen te ontwikkelen. Deze verrassingen binden, troosten, ontspannen, inspireren en stemmen tot nadenken, hierdoor zijn ze een essentieel element voor elke samenleving. De globalisering zorgt voor grenzeloze mogelijkheden, maar maakt de mensheid tot eenheidsworst. Afwijkend gedrag wordt als bedreigend ervaren, wat individuele ontplooiing en artistieke ideeën niet ten goede komt. Veel kunstenaarsinitiatieven vinden al hun weg in de samenleving via allerlei subsidiepotjes, maar een grote hoeveelheid verrassende ideeën ziet geen levenslicht omdat zij niet aan bepaalde eisen kunnen voldoen en buiten de boot vallen. Niet de juiste opleiding, niet de juiste connecties, gebrek aan ervaring bij het lanceren van het idee, maar wat wel een goede culturele verrassing is.